Här har vi samlat frågor och svar för dig som bor i vår förening, eller planerar att flytta hit eller ifrån.
Sammanställning av frågor
Vad ingår i avgiften?
Värme och varmvatten ingår, liksom fri tillgång till tvättstuga (tidsbokning via tavla).
TV-basutbud från ComHem (ca 13 kanaler).
Elmätare finns för varje lägenhet och abonnemang tecknas individuellt.
Fastighetsskötsel, ekonomisk och teknisk förvaltning tillhandahålls av FF-Fastighetsservice.
Bredband och TV?
Bredbandsuttag från Bredbandsbolaget samt centralantenn från ComHem finns. Avtal gällande bredband eller utökade tv-kanaler sluts direkt med respektive leverantör.
Parkeringsplatser?
För info se Parkering.
Flytta in?
Anmäl inflyttning till Mölndal Energi samt ditt föregående nätbolag.
Önskas p-plats använder du formuläret under Parkeringen.
Inför inflytt skall du emottaga nycklar, elektroniska tags och tvättstugenyckel från den tidigare boende.
Flytta ut?
Anmäl utflyttning till Mölndal Energi samt ditt nätbolag.
Säg upp din p-plats via formulär under Parkeringen.
Vid utflytt skall nycklar, elektroniska tags och tvättstugenyckel överlämnas till den nya boende, alternativt lämnas in till styrelsen. Ej återlämnade tags/nycklar debiteras.
Glöm ej säga upp ev bredband eller tv-abonnemang.
Lägenhetsnummer?
Nummer enligt nationella lägenhetsregistret finns anslaget i svalen samt ovanför respektive ytterdörr. Internt nyttjas föreningens interna nummer, se Lägenhetsnummer.
Andrahandsuthyrning?
Vid uthyrning i andra hand skall förfrågan beviljas av styrelsen, och inkomma i god tid.
Mall för hyresavtal finns i länken nedan.
Ansökan om andrahandsuthyrning
Bomnyckel?
Bommarna har två typer av lås, en som fungerar med en a-nyckel och en som används av räddningstjänst. Bomnyckel kan köpas vid en låssmed, brukar kosta ca 100 kr. Bomnyckel kan också lånas av föreningen i mån om tid. Om så önskas, ta kontakt med styrelsen via kontaktformuläret eller mail i god tid innan ni behöver den.
Vem ordnar alla tillträdespapper?
Alla papper som ska ordnas när ett lägenhetsköp är klart administreras av FF-Fastighetsservice.
Överlåtelseavtal samt ansökan om medlemskap (2 ex) skall skickas till FF-Fastighetsservice, alternativt görs elektroniskt av mäklaren. Styrelsen verkar för en skyndsam hantering av tillträdespapper, men pga cirkulationstid kan man räkna med ca 2-3 veckor innan allt är klart.
Kan företag köpa bostadsrätt?
Enl stadgarna kan enbart fysiska personer beviljas medlemsskap i föreningen. Alltså kan inte ett företag köpa en bostadsrätt i Täckdiket 3.
Är stammarna bytta?
Stammar och vattenledningsrör är bytta i fastigheten i samband med en badrumsrenovering under 2010-2011. Även ventilationen sågs över, med nya ventiltallrikar och rengöring av ventilationskanaler.
Radon i huset?
Radonmätning har utförts under 2015, med godkänt resultat. (Redan tidigare hade stickprov för radon gjorts och visade på knappt mätbara nivåer på mindre än 30 Bq. Gränsvärdet går vid 200 Bq.)
Renovera köket?
Det går bra att göra enklare renoveringar av köket, ex byte av skåp eller diskbänk. Avser du göra större förändringar som påverkar vatten och/eller avlopp måste du kontakta styrelsen. Vattenavstängning för lägenheten görs via lucka i badrummet.
Försäkringar?
Föreningen har ingen kollektiv bostadsrättsförsäkring, utan varje bostadsrättsinnehavare rekommenderas ha detta som tillägg på sin hemförsäkring.
Individuell reparationsfond?
Det finns ingen individuell reparationsfond. Var och en ansvarar för sin lägenhet och de ev reparationer och anskaffningar som kan behövas.
Får jag byta dörr, exempelvis till säkerhetsdörr?
Själva dörren tillhör föreningen, men om du på eget bevåg ändå vill byta dörr, finns möjlighet för styrelsen att godkänna detta. Är du intresserad bör du först ta del av nedanstående punkter, samt därefter kontakta styrelsen om du vill gå vidare.
I förenings stadgar kan du läsa om ansvarsfördelning gällande dörren.
Fler frågor?
Vid fler frågor kontakta styrelsen.
Allt material på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.